به گزارش سینماپرس، فرهاد فلاح در ابتدای این گردهمایی که روز سوم مهر ۱۴۰۴ در اصفهان برگزار شد، اهمیت اجرای دقیق سند تحول بنیادین آموزشوپرورش را یادآور شد و گفت: این سند میتواند آینده کشور را بسازد.
او افزود: گفتوگوهای رودررو و شناخت دغدغههای مربیان کانون میتواند به حل مشکلات موجود کمک کند.
معاون فرهنگی کانون با تأکید بر ضرورت سرمایهگذاری در حوزه کودک و نوجوان از برنامههای جدید رسانهای کانون خبر داد که هدف آن جذب روزانه ۲میلیون مخاطب جدید است. او تصریح کرد: مشکل اصلی ما نه کمبود منابع مالی یا برنامهها، بلکه نوع نگرش است.
فلاح با اشاره به تعریف مربی از سوی آیتالله حائریشیرازی، وظایف مربی را فراهم کردن عوامل رشد کودک و نوجوان و ارتباط مؤثر با خانوادهها دانست.
او تأکید کرد اگر خانواده همسو با کانون نباشد، مسیر تربیتی کودکان در خانه تغییر میکند و مربی باید خانوادهها را با منطق کانون آشنا کند.
تأسیس شهر جهانی کودک
او همچنین به طرح تأسیس شهر جهانی کودک اشاره کرد و دولت را با توجه به بند الحاقی ۱ ماده ۸۹ برنامه هفتم توسعه کشور ملزم به فراهم کردن زمینههای اجرایی آن دانست.
فلاح با بیان اینکه حواس پنجگانه باید فعال شود تا کودکان جزییات را درک کنند، بر اهمیت کنترل سرعت اطلاعات در دنیای دیجیتال تأکید کرد.
او افزود اگر کودکان نتوانند مقایسه کنند، پرسشگری و تحقیق شکل نمیگیرد و باید تا پایان دوران کودکی ابزار شناخت آنها تقویت شود.
تغییر رویکرد کانون از تصدیگری به تولیگری
معاون فرهنگی کانون گفت: این تغییر رویکرد میتواند کانون را به نهاد پیشرو در تربیت نسل آینده تبدیل کند. او همچنین بر تولید محتوای هدفمند برای اصلاح رفتار کودکان، نه صرفاً آثار جشنوارهای، تأکید کرد.
فلاح با اشاره به حرکت کانون به سمت فردگرایی، خواستار گسترش فعالیتهای گروهی شد و گفت: این فعالیتها نهتنها به تقویت روابط اجتماعی کمک میکند بلکه مهارتهای ارتباطی کودکان و نوجوانان را توسعه میدهد.
او بر ضرورت برنامهریزی برای کارگاههای هنری، ادبی، علمی و ورزشی تأکید کرد و افزود: تشکیل گروههای کوچک بر اساس علایق مشترک، برگزاری دورههای آموزشی مهارتهای اجتماعی و آموزش مربیان برای تسهیل فعالیتهای گروهی میتواند فضایی مثبت و حمایتگر ایجاد کند.
تأکید بر همکاری خانواده و مربی
معاون فرهنگی کانون با اشاره به نقش خانواده در مسیر تربیتی کودکان گفت مربی باید خانوادهها را راهنمایی کند تا مسیر تربیت کودکان را در خانه هدایت کنند. به گفته او، مربی باید استعدادها و اختلالهای کودکان را شناسایی و خانوادهها را با سبکهای تربیتی نوین آشنا کند.
فلاح تصریح کرد: اگر بچهها نتوانند مقایسه کنند، سؤال نمیپرسند و تحقیق صورت نمیگیرد. بنابراین مربیان باید به کمک خانوادهها ابزار شناخت را تقویت و سرعت اطلاعات را کنترل کنند.
وی گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ظرفیتهای منحصربهفرد خود میتواند فضایی تعاملی برای یادگیری، کشف استعدادهای نهفته و پرورش آنها ایجاد کند. در این محیط مربیان باید اجازه دهند بچهها خودشان به کشف و یادگیری بپردازند و تعامل کنند.
فلاح افزود: کانون باید به تربیت شهروندان آیندهنگر بپردازد و جامعهپردازی آینده را هدف قرار دهد. ما باید بچهها را برای ویژگیهای ۱۵ سال آینده تربیت کنیم.
او تأکید کرد ایجاد افق مشترک و هدفگذاری مشترک برای همه اعضای کانون ضروری است تا تغییرهای مثبت شکل گیرد. این امر مستلزم برگزاری دورههای آموزشی و بهروزرسانی برای مربیان است تا توانمندیهای لازم را کسب کنند.
پیشنهادهای مربیان در کمیسیونها
در ادامه این گردهمایی، مربیان کانون در کمیسیونهای ویژه به بیان نقطهنظرها، دیدگاهها و پیشنهادهای خود پرداختند و راهکارهایی را برای برونرفت از وضعیت موجود و رسیدن به وضعیت مطلوب مطرح کردند.
فلاح در پایان ضمن قدردانی از زحمتهای مربیان در استان اصفهان تأکید کرد: اگر نگاه پیشرو و آیندهنگر داشته باشیم، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. او با اشاره به لزوم توجه به علم و فناوری گفت: اگر به این سمت نرویم، شکست خواهیم خورد.
ارسال نظر